Je winkelwagen is momenteel leeg
LEGO Education leermiddelen zijn ontwikkeld op basis van de LEGO Leermethodiek waarbij de focus ligt op creatief en actief leren.
Deze filosofie plaatst ‘hands-on, minds-on’ leren centraal. Een concept waarbij de geest tijdens het leren op interactieve wijze ontwikkeld en verrijkt wordt.
Door denk- en redeneringsprocessen te koppelen aan handvaardigheid, motorische ontwikkeling en ruimtelijke perceptie wordt het leerproces naar een creatief hoger niveau gebracht.
Studies tonen aan dat hands-on leren aanleiding geeft tot een betere kennis overdracht en bovendien helpt bij de ontwikkeling van belangrijke vaardigheden zoals communicatie, werken in groep en creatief en probleem-oplossend denken.
Met LEGO Education worden de STEM vakken ( Science – Technology – Engineering – Mathematics), evenals ICT en taalontwikkeling van passief leren omgevormd tot actief beleven voor leerling en leerkracht. Met de introductie van LEGO Education ontdekken leerlingen van basis en secundair onderwijs op interactieve wijze hoe boeiend STEM-vakken zijn. LEGO Education leermiddelen zorgen voor enthousiaste leerkrachten en leerlingen en geven een boost aan het academisch niveau van de onderwijsinstelling.
De LEGO Leerfilosofie is academisch ruim onderbouwd. RATO Education biedt in dit opzicht een opleidingsprogramma aan met verschillende partners en trainers die ook een specifieke opleiding hebben genoten in de hoofdzetel van LEGO Education in Billund (Denemarken).
Elke les is opgebouwd om een natuurlijke manier van leren te volgen (FLOW), de zogenaamde LEGO Education 4C aanpak, die succesvolle leerervaringen bevordert. De fases Verbinden (Connect) en Bouwen (Construct), de eerste twee fasen van elke les, kunnen in één sessie van 20 minuten worden afgerond. Om ervoor te zorgen dat jonge kinderen actief betrokken blijven, kunnen de fases Reflecteren (Contemplate) en verdergaan (Continue) tijdens een latere sessie worden afgerond.
Tijdens de fase Verbinden prikkelen korte verhalen en gesprekken de nieuwsgierigheid van de kinderen en deze activeren de reeds aanwezige kennis terwijl ze worden voorbereid op een nieuwe leerervaring.
In deze fase nemen de kinderen actief deel aan een bouwactiviteit. Terwijl hun handen personen, plaatsen, voorwerpen en ideeën creëren, organiseren hun hersenen de nieuwe informatie over deze structuren en wordt deze opgeslagen.
Tijdens de fase Reflecteren krijgen de kinderen de gelegenheid na te denken over wat ze hebben gedaan en daarover met elkaar te praten en de inzichten te delen die zij hebben opgedaan tijdens de lesfase Bouwen.
De nieuwe uitdagingen in deze fase bouwen voort op de concepten die de kinderen eerder in de les hebben geleerd. Met deze uitbreidingsactiviteiten kunnen kinderen hun nieuw verworven kennis gaan toepassen.
Meer informatie over deze methodiek vind je terug in het LEGO Education manifesto.
Heb je vragen over de LEGO Education producten, de leerfilosofie of heb je een technische vraag? Contacteer ons dan op dit nummer +32 3 250 66 70 of via e-mail [email protected]